fredag 27 april 2018

Alnaryds småskola

Det var i augusti 1926 som jag var med Mor och skrev in mig i Alnaryds småskola. Och när vi kom in i avklädningsrummet i skolan var där fullt med barn. Det var många nya kamrater som jag kom att vara tillsammans med. Jag var inte så van med främmande barn. Det var bara mina syskon jag hade att leka med hemma.

Jag hade stora förväntningar på hur det skulle vara i skolan. Min lärarinna hette Aina Kjellman. Jag tyckte om fröken Kjellman. Hon var bestämd. Vi måste följa undervisningen och kunde inte tänka på något annat under lektionerna. 

Hon kunde också vara sträng, alltför sträng, tyckte jag. Som när två pojkar i skolan stal spik i ett förråd i spikfabriken i Alnaryd. Dessa båda pojkar fick var och en lägga sig på bänken och fröken Kjellman slog med rottingen mot deras bak. Det måste vara hemskt att få dessa slag i kamraternas åsyn. Och så förnedrande detta var. Denna åsyn satte stor prägel för dem alla i framtiden. De glömmer det aldrig.

Jag hade inga barn i sällskap till skolan det första året. Året efter började min bror skolan och då hade vi sällskap. Vi gick i skolan på förmiddagen och på eftermiddagen hade mellanskolan sina lektioner i samma skolsal. Det var först när jag började tredje klass i mellanskolan som jag fick sällskap till skolan med andra barn.

Det hade flyttat in en familj i första gården och de hade många barn. Men familjen bodde där mer än högst två år. Sedan var det barnen från Padderyd Nabb som fick börja i Alnaryds skola. De hade gått i Gunnetorps skola, men blev överflyttade till Alnaryd. Det var då jag blev riktigt bekant med Otto Fridolfssons barn från Padderyd Nabb. Vi har hållit ihop under åren och haft mycket roligt. Jag var där och lekte och så var de hemma hos mig ibland. Vi hade mycket gemensamt. 

Vår lärarinna i tredje och fjärde klass i mellanskolan hette Viola Magnusson. Hon var från Bräkne-Hoby. I femte och sjätte klass i folkskolan var det folkskollärare Gottfrid Hagman som var lärare. 

Under de år som kom efter sjätte klass var vi tre stycken som ville gå kvar i skolan ett år till. Det var frivilligt och vi fick räkna efter högre lärobok. Jag har alltid tyckt om skolan. Men jag fick vara borta så många dagar för att hjälpa till hemma. Jag har också gått i syslöjd två gånger och skolkök två gånger.

När jag slutat skolan 1933 började jag i konfirmationsundervisningen. Vi hade en pastor Hervard som läste med oss. Konfirmationen var den 11 oktober 1933. Pastor Hervard var i Tving ungefär ett år. Kyrkoherde Saller hade dött och pastorn fick vikariera tills ny kyrkoherde kom. Den nye kyrkoherden hette Gunnar Hagman och året var 1934. 

Jag var hemma tills jag skulle fylla 19 år. Då hade jag tagit plats i hushåll i Kalmar. Jag stannade där i 1 1/2 år. Sedan började jag på folkhögskolan i Bräkne-Hoby. Jag gick på övre avdelningen där under tiden 27 oktober 1939 - 9 april 1940.

- Anna Johnsson-Hoffstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar